Leica D-Lux 5

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Leica D-Lux 5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

wimmm57 03-04-2012
Geschreven voor: Leica D-Lux 5 zwart

Een aantal maanden terug heb ik deze Leica gekocht om naast de loodzware spiegelreflex een handzame camera als alternatief te hebben. Ik kan niet anders zeggen dat de D-Lux 5 zich een waardig alternatief heeft getoond! De camera is handzaam (zeker in combinatie met de optionele grip), is niet té licht en de resultaten zijn meer dan verbluffend. Vlijmscherpe foto's, prachtige kleuren (!), nauwelijks storende CA en geen vignettering. Ook de video-opnamen zijn haast van een professioneel niveau. De instelmogelijkheden zijn zeer uitgebreid: van een eenvoudige automaat tot op elk gewenst fotografisch item apart in te stellen. Ook voor een compactcamera is deze camera snel en hoewel het relatief lage aantal pixels is er bij uitvergrotingen nauwelijks sprake van een storende korrel. Enige ruis gaat de camera bij hoge isowaarden wel vertonen (bij welke compactcamera niet?!), maar met de begrenzer op 400, blijft de ruis minimaal en doet de camera het opvallend goed in omstandigheden met weinig licht. Het zoombereik is beperkt maar wordt niet als een belemmering ervaren. Binnenkort ga ik weer eens een weekje naar New York. Voor wat betreft de uitrusting is de keuze al gemaakt: de spiegelreflex blijft thuis, de Leica gaat mee. Wat een geweldenaar voor het fotograferen in een stad! Een aanrader dus die bovendien de komende jaren ook nog eens behoorlijk waardevast zal blijken te zijn!